måndag 26 december 2011

Julafton + juldag



Umgås - Med - Släkten

Så skulle man kunna sammanfatta dessa två dagar! Det har varit umgänge dagarna i ända och till sena kvällen... Vi har träffat alla mina syskon + familjer samt annan släkt och bekanta, och jag vet inte när vi sist träffade alla på en och samma resa...



När vi kom till Finland, fanns det inte tillstymmelse till snö, men natten till julafton började det snöa, och på julaftonsmorgon fanns det tio cm (blöt)snö på marken! Vi passade på att blöta ner alla utekläder vi hade med oss :) I denna backe bakom vedboden har jag åkt pulka miljarder gånger som barn!


 

Det finns inget cultigare än få läsa Etlari på morgonen! Gillade artikeln om renskötarna i "Joulupukin maa", kolla dojjorna dom tagit av sig för att spela innebandy, haha!

Och så kom allt folket, en efter en:

 
 

Bilder, helt enkelt! Ni vet själva vem som är vem :)



Sedan var det dags för Julmat med stort J och nu fanns allt det jag förr saknade på bordet :)



Sedan åt vi, ja! Ursäkta Kari men du gapar verkligen på varje bild :)



Värsta familjebilden! Paula fotar med allas kameror...



Sedan öppnades det klappar igen... Bara det vi bytte med varandra blev rätt rejäla högar till allihopa!



Vi alla fick våra obligatoriska yllesockar, så klart!



Sedan den här stunden har Natalie gått runt med sin nalle och sin filt! Och jag fick något jag inte kan få nog av, nämligen Marimekko- skålar modell mindre!!! Mamma har samlat dessa hela hösten, köpt en här och en där... Jag ska använda dem som efterrätts- skålar har jag tänkt... 

Alla mammas svärsöner fick en delikatess- korg, som för övrigt är årets julklapp i Finland. Affärerna är fulla av dessa korgar!



Juldagen var precis likadan, förutom klapparna då :) Dels samma folk, dels nya folk, samma god mat och massa umgänge! Mysigast var att träffa (och få fira lite) Kirsi, min syster som fyllde 40 år på julafton men som haft sin fest för ett tag sedan...

Enda bilderna är dock på Natalie med nallen Emma :)


I kväll ska vi ta båten tillbaka till Sverige. Nu ska vi packa ihop, umgås en liten stund till och ge oss ut i stormen. Som det blåst i natt, är jag glad över att vi inte var på en båt!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar