måndag 6 juni 2011

Nationaldagen

Årets nationaldagstårta. Den är fylld med färska svenska jordgubbar och chokladgrädde, som förresten är en ny storfavorit i vårt sommarkök! Ovanpå hackade konserverade persikor och blåfärgad grädde.


Jag valde att döpa dagens inlägg till "Nationaldagen", haha! Varför vara originell när man kan göra som alla andra ;)

Vi har firat dagen på samma sätt som alltid, genom att besöka medeltidsmarknaden vid Husby-Långhundra. Jag bloggar om marknaden en annan dag, för jag orkar inte riktigt gå igenom alla bilderna just nu.



Dagen var kokhet från första stund. Morgonens nyduschade Natalie med blött hår, tänk så underbart att hon kan gå ut så där och faktiskt inte frysa!



Efter att vi kommit hem från marknaden, badade barnen i poolen i säkert en timme om inte mer. Nytt för året är att Oliver och Natalie inte behöver någon störres hjälp till det utan de kan helt enkelt bestämma sig för att bada, och så klarar de allting själva!



Till maten blev det grillat med tillbehör och marschmallows till efterrätt. Att grilla är väl nästan obligatoriskt den sjätte juni, om man inte äter färskpotatis och sill då. Fast det tycker vi är midsommarmat :)



Lite senare blev det tårtkaffe med den ovannämnda tårtan i huvudroll. Så grymt gott!



Massor av brända mandlar handlade vi- igen! Också grymt gott, och dessutom beroendeframkallande!

Vår kost är inte direkt hälsosam just nu känner jag, meeeen desto godare :) Jag håller med en bloggare som skrev att det ju är onödigt att banta till beach- säsongen, baddräkten är ju hur töjbar som helst! Faktiskt det mest töjbara plagget av alla :)



Oliver köpte en pilbåge på marknaden, av en riktigt gullig försäljare, som lärde honom exakt hur man ska göra!

För övrigt känner jag inte ett dugg för att jobba i morgon, har faktiskt redan lyckats vänja mig vid att vara ledig och skulle helt klart klarat av att ha semester från och med nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar