måndag 17 januari 2011

Nu gäller det!

Från och med idag och 6 veckor fram kommer jag och Daniel äta strikt enligt LCHF, Low Carb High Fat. För mig handlar det inte så mycket om att gå ner i vikt, utan mer om att komma på rätt köl efter julens frosseri och bli av med sockerberoendet. Men jag har förstås inget emot att bli av med 3-4 kilo på köpet...

Vi kör i 6 veckor först och utvärderar sedan. Kanske fortsätter vi lite till efter det, kanske inte.

Jag har länge varit nyfiken på denna diet, mest eftersom den låter så osannolik, HUR kan man gå ner i vikt genom att äta MER fett än vanligt liksom!!! Det som också tilltalar mig är att den är så enkel, inga krångliga listor att följa, inget vägande av mat eller räknande av kalorier. Man äter när man är hungrig och man äter tills man inte är hungrig längre. Det enda man ska tänka på, är att inte äta potatis, pasta, ris och socker, därmed inte heller frukt (vilket kommer att bli det svåraste). Man äter inte heller några underjordsgrönsaker, medan alla ovanjordsgrönsaker går bra.


Det man däremot får äta obegränsat av är 


...kött, fisk, kyckling, och feta såser till det...



... ALLA ostar (Philadelphia, Halloumi, Feta, Mozzarella, Brie osv.), grädde, chreme fraiche, majonnäs, gräddfil, frön och nötter, och man ska se till att välja det fetaste alternativet...



... avocado, blomkål, broccoli, svamp, lök, paprika, tomat, oliver...



... ägg i alla dess former, kokta, stekta, omelett, sås, röror...


Dessutom ska man bara använda riktigt smör och inga lightprodukter. På en sida vi tittade på igår stod det att man ska se gröna nyckelhål som svarta dödskallar, haha!


Så ja, det borde väl bli en baggis eller hur?


Till frukost idag åt jag turkisk yoghurt med frön på och en avocado. Det var supergott (jag har inga problem med att äta surt så jag saknar inte socker i yoghurten), men jag fick slänga i mig maten för jag skulle först skjutsa Oliver till skolan (1 mil bort) och sedan hinna till tandläkaren med Alex (1 mil åt andra hållet). Han hade inga hål vilket var skönt, inte minst eftersom det innebär att nästa kontroll är först om ett år.

Efter att vi kom hem, har jag festat med en Nespresso- kaffe och en burk med makrill i tomatsås, hahahaha! Det underlättar verkligen att sedan innan ha lite udda smak vad gäller mat :)

Nu börjar det vara dags för lunch här. Det blir enkelt. Daniel gjorde en gooood tonfisksallad i går kväll, så det får bli det idag.Något fett till det behövs nog, hmmmm vi har en hel Brie. tårta i kylen...

1 kommentar:

  1. fett gör dig inte fet, lika lite som du blir söt av sött eller grön av grönsaker. fettskräcken som lanserades för några decennier sedan har satt sina djupa spår hos de flesta....

    SvaraRadera