tisdag 5 april 2011

Djurparken Rönnby

"Ve och fasan" hade Daniel döpt bilden till, haha!

 En sak som är rätt annorlunda här på landet mot för på stan, är det rika djurlivet omkring oss. Här finns, utöver de vanliga sorterna hare, rådjur och älgar som äter upp allt i trädgården, även lite mer spännande arter. Rävarna tassar vid husknuten, vildsvinsolyckor är vanliga på vår lilla väg och stora rovfåglar cirkulerar över fältet framför huset.

Flera nätter i mars vaknade vi av att ett lodjur vrålade ett tiotal meter från huset, i jakt på en partner antar jag, såsom katter gör i mars. Det var samma visa förra året, och då satt ett av dem dessutom en hel kväll under lampan i carporten och funderade över livet :)

 I morse hade Daniel fotat denna ståtliga fasan utanför Natalies fönster. De är förresten så urbota korkade fåglar, de knallar i lugn och ro mitt på vägen och flyttar sig inte när man kommer med bilen! Men rätt fina är de ju förstås ändå...
 


 Jag undrar vad det är för kvistar jag lyckats ta in eftersom ingen i huset verkar reagera mot dem även om det blivit så här stora löv på dem! Björk är det inte i alla fall, hela gänget nyser ihjäl sig så fort det blir pyttesmå knoppar på dem...



 Köttfärssås och spaghetti kan tyckas vara den vanligaste av vanliga vardagsmaträtter. Dock inte i detta hus! Jag har inte lagat köttfärssås på flera år, för hur jag än gjorde, tyckte barnen (mest då en som börjar med B) att såsen var konstig. I ingen annan familj äter man lika konstig köttfärssås!

Idag tänkte jag att jag skulle ta tjuren i hornen och laga köttfärssås enligt recept i kokboken, haha, även om det låter som ett skämt! Tja, jag kunde inte hålla mig helt till receptet för då hade såsen nog inte smakat särskilt mycket alls, men i det stora hela gjorde jag som det stod. Och ser man på, alla åt faktiskt av maten! Inte hördes det kanske några hurrarop precis, men faktum kvarstår, alla åt av maten :)

Som tonårsförälder har man inte så stora krav, det mesta kan tolkas som uppskattning med en viss portion fantasi :)



I kväll, när barnen somnat, ska jag och Daniel fira lite med favoritchokladsorterna ovan. Vi har två saker att fira: Dels att vår lill- bil gick igenom besiktningen utan anmärkningar och dels att våra Nespresso- pods kom efter bara drygt ett dygn efter beställning. Vi kan inte gärna leva utan Nespresso- kaffe, även om det är riktig lyxkonsumtion. Vi är fyra stycken i familjen som dricker kaffe och podsen kostar fyra kronor styck, så vid behov kan man dra in den kostnaden och spara en bra slant i månaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar