måndag 25 april 2011

Påsken 2011 i Lahti

Min mamma älskar blommor och inredning, och som av en slump gör även jag det, haha!

Nu är vi tillbaka från Finland, nöjda och glada och framförallt övergödda :)




På väg till Finland. Vi hade familjehytt båda vägarna, vilket på dessa båtar innebär två fyrbäddshytter med en skjutdörr emellan. Den ena av dem är dessutom utrustad med Xbox och kylskåp. Kan inte bli bättre!

Vår lilla TBC- patient (som vi börjat kalla henne eftersom hon FORTFARANDE inte är frisk, helt otroligt!) hade feber endast under första båtdagen, men hostan däremot sitter i än. Hon kan få hostattacker som gör att folk tar stora omvägar runt oss, haha! Här har hon tjatat till sig ett PetShop- mjukisdjur och lite annat från affären på båten.




Vissa ställen på båten fanns det lite bättre uppkoppling, som precis här, verkar det som. Min telefon stödjer inte Blogspot så en hel del funktioner försvinner, och någon dator hade jag inte med mig, så jag sket helt enkelt i det där med bloggandet...



Framme i Lahti! Mormor bäddar alltid med Moomin- lakanen till henne och det går inte att ändra på :)




Vi brukar få låna mamma och pappas sovrum...



... Jonte och Benne hade eget sovrum...



... och Alexander och Oliver delade på ett rum.






Alla mina syskon förutom Kirsi & Kalle m. fam. som bor lite längre bort, kom till Lahti på långfredagen. Minna är lite av en favoritsyster till mig eftersom hon bott hos oss och jobbat som barnflicka till Alexander. Här får Natalie dessutom äntligen träffa sin favoritkusin Paulus!



Längst bort sitter min bror Kari, sedan Andres och Paula, min näst äldsta syrra, och så Paulas Anita.



Paulas andra döttrar, Ramona närmast och så Nora. Längst bort Laura, min näst yngsta syster.





Ramona är 15 år, vårt fadderbarn och helt, helt underbar!



Jonte och Benne chillar.



Likaså lilla Alex :)




Paulus upptäckte iPaden, och kunde inte slita sig ifrån den på resten av kvällen :) Bredvid Tide, en av mina mellansystrar...



... som åker MC och, ja, cykeln och livet kring den är det viktigaste i hela världen för henne!




Det dukas fram mat och fika oavbrutet från morgon till kväll!



Sanna är inte min syster fast hon räknas som det eftersom hon jämt är hos oss i Lahti. Jag träffar henne lika ofta som alla mina andra systrar, och hon räknar sig som en av oss :)




Joona är den yngsta i familjen och så klart allas ögonsten!



Den vackra trädgården utanför huset håller på att vakna till liv, men än så länge är våren ett par veckor senare här i Finska inlandet jämfört med i Uppsala.



Oliver har shoppat ännu mera lego! Det hade kommit ett nytt StarWars- lego som han inte hade sedan innan!



I lördags var det också en del folk hos mamma och pappa. Här Paula igen...



... och min yngsta syster Marika.




Tide och Minna igen...



... och så coola Joona, som har verkligen sin morfar kring sitt lillfinger! Minsta lilla vink från Joona, och morfar traskar efter :)



Närmast kameran Mave, som inte verkat fastna mer på bild än så här.



Från Mave fick Jonatan något otroligt coolt: En sedel från Zimbabwe där de verkar ha lite problem med inflationen :)



Detta får man bara inte missa i Finland under påsken: Mignon- ägg, äkta äggskal fyllda med finaste Mignon- nougat!





I vår familj har vi alltid haft besök av den finska påskharen. Den beter sig lite annorlunda mot för sin svenska kusin. Den lämnar påsar med chokladägg under barnens sängar på påskdagens morgon, och tänka sig, även om vi var på båten i år, hittade den faktiskt fram!!!



Vi bongade Lilla My på båten, men missade resten av muminfamiljen. Vi var och åt när showen pågick.






Vi hade bokat fönsterbord, så utsikten var det inte fel på heller.





Efter maten var vi ut till soldäcket en sväng, men det var rätt blåsigt så vi fortsatte att chilla i hytten.






Pärlan trivdes vid fönstret, haha!




Både jag och Oliver blev sugen på att testa för hon verkade ha det så bra där :) Tur vi hade två fönster :)

Min tisha är fem minuter gammal på bilden och alltså köpt på båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar