måndag 26 september 2011

Lunsentorpet



Gårdagens utflykt gick till Lunsentorpet, ett 1800- talstorp mitt i de stora skogarna kring Knivsta. Dit kan man bara ta sig gåendes genom skogen, och man har olika långa vandringsled att välja mellan beroende på var man parkerat bilen. Vi valde den kortaste vägen, ca 2,7 km lång. Det blev ändå en sträcka på 5,5 km på skogsstigar, alldeles tillräckligt långt för de minsta.



Barnen tyckte såååå mycket om att gå i skogen så vi hade gott kunnat välja en längre väg dit. Mestadels sprang de före oss, och ingen klagade en enda gång.



Skogen tillhör ett naturskyddsområde. Den liknar bitvis Fiby urskog som vi också brukar åka till.



Väl där framme kikade vi in i torpet. Här får vem som helst att övernatta eller göra eld i kaminen eller laga mat vid öppna spisen.

Torpet byggdes på 1820- talet och var bebott till 1860. Sedan stod det tomt i över 100 år, tills 1988, då det öppnades för allmänheten. Det finns en storstuga (på bilden) och ett sovrum med tre våningssängar.



Fin- killen i eftermiddagsljuset.



Vi åt lite mackor med köttbullar och stekt ägg samt fikade. Även dricksvatten finns där, bara att pumpa fram!



Innan hemfärd lekte barnen vid en bäck. Det är något med barn och vatten, de dras till varandra!



Snart vid bilen, och som synes är det inte barnen som sackar efter :)

På kvällen hade vi familjemys kvällen lång med spel och popcorn.



I morse skjutsade jag barnen till skolan, så de fick sovmorgon. Det har börjat bli en (dålig) vana :) Dessutom fick de pannkaksfrukost, pga att Alex skulle på utflykt och ville ha pannkakor som matsäck.

När jag var hemma igen, satt jag kvar i bilen en stund (brukar fastna där :)) och lyssnade vidare på min spännande CD- bok (Dan Browns "Änglar och demoner"). Det såg Benne, och tyckte att jag lika gärna kunde skjutsa honom också eftersom jag ändå satt i bilen, haha!



När jag skjutsat honom, ringde Cissi (som jobbat natt) och frågade om hon fick komma förbi på vägen hem och dricka morgonkaffe, och kan man tänka sig, det fick hon :) En trevlig överraskning! Vi satt och fikade en stund och sedan tog jag tag i dagen.



Jag har pysslat med tvätt, disk och städ, inget mer spännande än så, men det är en tillfredsställande känsla att ha allting i perfekt skick i början av en ny arbetsvecka!

En god lunch fick jag, rester från gårdagens middag.



En bild på ett av de rensade rabatterna. Och lägg märke till gräsmattan! Så otroligt fin, såsom alltid på hösten!



En ny tavellist har kommit upp i vardagsrummet. Den målade jag och Natalie i somras, så det var på tiden :)



Jag är inte helt 100 på vad Jonte menar här, men troligtvis något i stil med "rör inte min Pommac" :)))

Nu ska jag äta middag Jonte lagat, och åka och handla mat innan bastun!

2 kommentarer:

  1. Det är SÅ trevligt när du har maken med dig på utflykt så man får se lite bilder på DIG också :) och så måste jag säga att det där Pommac-låset var hysteriskt roligt!

    SvaraRadera
  2. Hahahaha eller hur Tiina, ganska svårt att misstolka vad han menar i alla fall :) Det kom sig av att jag trodde hans förra flaska var "allmän" och sa till Alex att han fick ta av det :)

    SvaraRadera