fredag 18 februari 2011

Jonatan 18 år!



Grattis finaste Jonatan på 18- årsdagen!!!



Det är inte helt lätt att fota våra tonåringar. Denna bild är från oktober.

 För 18 år sedan var jag lyckligt ovetande om att jag skulle bli mamma innan dagen var slut. Det var en vecka kvar till beräknat datum och jag hade hört att förstagångsföderskor alltid går över tiden :) Jag hade känt mig lite konstig under helgen som gått, och tänkte att det nog var lika bra att kolla att allt var OK med babyn. Vi bodde i Helsingfors och hade ingen bil, så jag tog spårvagnen till Kvinnokliniken (tror jag lasarettet hette) och gick den sista kilometern.

Väl där framme konstaterade man ganska snabbt att förlossningen var i full gång och att jag nog skulle föda inom några timmar. 

"Fast- det går inte", sa jag, "jag kan inte föda idag". 
"Jaha", sa barnmorskan, "jag är rädd att du nog inte har något val". 
"Ja men, jag har inte KAMERAN med mig", sa jag lite halvirriterat, haha! 

På den tiden var det inte lika vanligt som idag att man fotar allt i sin väg, så det väckte väl mest lite munterhet då :)

Fast det gick faktiskt att föda utan kamera. Daniel som jobbade i närheten kom in, och klockan 20.28 samma kväll kom den vackraste gossen till oss!

Han var 3210 gram tung och 49 cm lång. Idag blir han myndig, fast han föddes nyss, och jag kan inte riktigt fatta det...


På spelmässan med långa lillebror...



Jonatan går tvåan på gymnasiet i Uppsala och jobbar extra på en brädgård nära oss. Just nu lite mindre dock eftersom det inte behövs något extra folk på vintern. Bilden är från i somras.




Här har han precis kommit hem efter en lång arbetsdag. Lillsyrran försöker få kontakt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar