tisdag 15 februari 2011

Trädgårdsdrömmar

My little gardener, september 2010.

Alla måsten avklarade och barnen i säng = datortid för mig!

Daniel kommer hem jättesent idag pga konferens i Stockholm. Han jobbar med sociala media och det innebär en hel del kvällar utöver dagarna, det är konferenser och föreläsningar och mässor och utställningar och alla dess sammankomster precis hela tiden. Ibland är han föreläsare och utställare och rådgivare och ibland tvärtom, åhörare och publik. Och alltid är det mingel efteråt.

Han älskar det och skulle lätt kunna jobba 3-4 kvällar i veckan, men det går liksom inte, så det brukar gå att dra ner till en eller högst två kvällar per vecka. Fördelen är förstås att det går att räkna som arbetstid och han ofta är ledig hela fredagen eller slutar vid lunch = skönt för Natalie, som nog har ett ovanligt lattjo schema, jämfört med de flesta andra barn på dagiset.


Älskade Pion, juni 2010.

Jag har hunnit roa mig med att kolla igenom favvo- bloggarna, samt beställa lite frökataloger på nätet. Det är den tiden på året då mitt odlingsintresse är som störst, haha, innan man behöver göra något konkret :) När jag väl fått fröna i jorden, brukar det svalna ganska snabbt och när det blir dags att skola om plantorna, är jag redan rejält less :)


Luktschersminen får gärna växa sig riktigt stor!

Men visst är det ganska underbart att sitta här i raggsockor, en kopp med cappucino inom räckhåll och med lapen i knät, och planera vad man ska beställa för fröer till våren, när det är -14 grader och en halvmeter snö utanför!

Nedan lite fler bilder från förra sommaren, ohhhhh jag längtar...



 



Stockros och lejongap är två återkommande favoriter, som jag nog vill ha i år med. Sedan kan man väl aldrig få för mycket lavendel, och vallmo är också fint. Klotlök och anemon gillar jag med... och luktärt förstås, samt astrar som brukar gå att ta in ända fram till Alexanders födelsedag i mitten på september. Och löjtnantshjärta, pioner, stormhatt, liljor, funkia... I allmänhet är det lite trevligt med "mormorsväxter", bor man på landet så ska man nog inte bara ha raka rader av formklippt thuja och perfekta rhododendronbuskar...

Det enda jag absolut inte vill ha i min trädgård är gula blommor, gula och orangea och alla dess nyanser. Jag har "gula blommor- fobi" och enda gången det är fint med gula blommor är till påsken!


Faktiskt så fick vi några äpplen förra året, tack vare lodjuren som käkade upp alla rådjuren förra vintern!

Att odla i kruka och korg är väl lättaste sättet att få lite blomsterprakt!

Sedan så vet jag att vårt trädgård är ett hopplöst projekt, dels pga alla rådjuren som äter upp allt i deras väg, och dels för att ca 5-10 cm under ytan finns ett massivt klipphäll som gör att allt som kräver rötter är uteslutet :)

Dessutom tycker jag inte tillräckligt mycket om odlandet för att tycka att det är värt tiden det tar. Så ja, det blir nog aldrig någon särskilt prunkande trädgård runt vårt hus!


Men- visst vore det lite mysigt att ha ett trädgårdsland i sommar, som dem nedan (bilder från nätet):
 
 

Exakt så här vill jag ha det: lådor eller pallkragar, helst röda, och grusgångar runt dem!
Suck! Varför är det så tråkigt att vattna?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar