måndag 21 november 2011

Nu är det jul här i vårt hus...

De röda kuddarna sydde jag för 5 år sedan, och de börjar verkligen sjunga på sista versen. Men ett år till håller de nog!


Idag fick jag någon slags tokryck och plockade fram julen! Det började med att jag skulle till skogen på förmiddagen och plocka lite grankvistar, mossa och annat till första advent, nu när jag ändå var hemma medan det var ljust. Men när jag väl plockat växterna, så tänkte jag att jag lika gärna kunde göra några kransar, och när det var gjort så kunde jag lika gärna plocka fram lite annat också :) Så nu är det mesta framplockat till första advent vilket känns helt underbart!



Jag gjorde två kransar, en till ytterdörren och en till tvättstugedörren. Har man inga stommar, om man nu till exempel plötsligt kommer på att man ska göra ett par kransar ;), så går det bra att göra en rulle av tidningspapper, böja den till en ring och klä den med plastfolie. Sedan är det bara att göra små knippen av gran och fästa med blomtråd. Ett enkelt och snabbt sätt att få fina kransar!

Jag vill ha mina naturella, men annars kan man vira ett band runt hela och sätta dit röda lackbär, kottar eller små äpplen...



Ett par grankvistar hamnade här vid byrån i hallen, tillsammans med lite röda ljus och en knippe lingonris i ett gammalt Höganäskrus.



Tomtar är inte min tekopp, eller mustglas kanske det heter ;)

Dessa två tomtar som jag gjort på keramikkursen för många år sedan, är de enda tomtarna i vårt hus. De får vara framme lite på nåder, och det bara pga att deras luvor inte är tomteröda utan mera mörkröda.



Till och med glögg- grejerna åkte fram! Jag älskar älskar älskar glögg!

Den fina röda Stelton- termosen är förra årets julklapp från jobbet, och jag tror det är den bästa klappen vi någonsin fått! Lite synd att den är röd bara, fast ändå ganska bra att ha en speciell termos till glöggen...



Hahaha, lika bra att köra på allt på en gång :) Dessa två njöt för fulla muggar av att få rota fram bortglömda julsaker!



Julporslinet används massor varje år. Skålarna är lagom stora till frukostyoghurten...



Pynt här och pynt där... Lyktan brukar stå utomhus, men det känns tidigt ännu...

Citronskivorna torkade jag i ugnen idag, när jag ändå skulle kasta tre torra citroner. Natalie trodde vi skulle äta det, och sa med avsky i rösten: "Har du _stekt_ gamla citroner!!!" Hahahaha :)



Årets adventsljusstake är en exakt kopia av den vi haft i många år nu. Kuddmossa från skogen, pärlnålar och så egengjorda siffror från den berömda keramikkursen :)



De röda ljusstakarna kommer jag att hinna fylla med allt möjligt innan jul. Vi börjar med enkvistar i år...

El- ljusstakarna tänder vi först till helgen. Dessutom slängde jag så pass många gamla sådana förra året, så vi behöver fylla på med ett par nya.



En adventslåda hamnade på toan, haha, vi får se om den stannar där eller vandrar vidare... Avställningsytor är en bristvara hos oss som inte har några fönsterbänkar.

Så från och med nu är det jul hos oss. Vi åker ju till Finland över julen, så därför är det trevligt att hinna njuta av julen här hemma först!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar