torsdag 14 juli 2011

Karelska piroger och en utflykt

Vacker kvällshimmel just precis nu!

Idag har jag gjort något riktigt roligt, något jag gör en gång om året, på sommarsemestern. Jag har bakat Karelska piroger, karjalanpiirakat. Det är en traditionell finsk pirog med rågbrödsskal och risgrynsinre, och kommer ursprungligen från Karelen, den del av Finland som till stor del tillhör Ryssland sedan årtionden.



Först gör man en deg av vetemjöl, rågmjöl, salt och vatten. Den delar man i mindre bitar som man rullar till bollar, plattar till och staplar med rågmjöl emellan under plast.



Varje kaka kavlar man sedan till en papperstunn rundel, och smetar ut en lagom klick risgröt ovanpå. Kanterna viker man över och veckar snyggt.

Risgröten kokade jag i går kväll, två 5- liters kastruller nästan fulla :) Visserligen åt vi gröt till lunch med...



Skjuts in i ugnen, på 300 grader i en kvart eller så.



Efter att de kommit ut är de stenhårda och ska badas i en blandning av kokande vatten, mjölk och smält smör. Sedan ska de ligga och mjukna under smörpapper, bakduk och plast i ett par timmar innan de är färdigpysslade och klara :)

Rätt mycket jobb för 60 piroger, men jag tycker det är sååå kul att hålla urgamla traditioner vid liv. Dessutom älskar barnen karjalanpiirakat!

Jag skrattar lite år mig själv, jag är nog en hemmafru i själ och hjärta ändå :) Så fort jag varit ledig typ en kvart, får jag en oemotståndlig lust till att safta, sylta, baka och sy :) Synd bara att jag även tycker om mitt jobb (och skulle bli uttråkad efter ett par veckor hemma...).





På eftermiddagen gjorde vi en utflykt till Sigtuna, sommarstad nummer ett. De kör med vikingatema nu i sommar, och man fick bland annat ta en åktur i en vikingabåt och baka sitt eget tunnbröd om man kände för det.

Till barnen fanns bland annat lekplatser och "vikingagravar" att springa på.



Vi traskade vidare till småbåtshamnen som är det somrigaste av alla somriga ställen.



Det är väldigt mycket Bullerbyn över Sigtuna, och trots att det är så litet, finns det gott om affärer man har svårt att passera :)

Jag har inte svårt att gå förbi klädaffärer (trots rea) eftersom mitt klädintresse är högst måttligt, men alla dessa inredningsaffärer... suck!



En del fina ting hamnade i påsarna, bland annat en somrig kökshandduk från Lexington.



En korg från House Doctor som jag länge velat ha. Den ska få äran att förvara post man vill spara (fast inte räkningarna, de bor i en "mail"- korg från House Doctor).



Oliver önskade sig en t-shirt och eftersom det var halva priset på den så var det ju helt OK.



Ett nytt litet Mateus- fat "behövde" jag också. Åhhhhh jag älskar Mateus- porslin och skulle vilja ha det mesta därifrån!

Fatet invigdes direkt vid kvällens grillning. Notera Sverige- servetterna, vi firar Victorias födelsedag :) I alla fall lite... Mest var det ett sammanträffande som vi kom på efter ett tag.



Mycket gott blev det: Potatisgratäng, gudomligt goda fiskkakor, och inte minst tigerräkor marinerade i chili, lime och vitlök. To die for!!!



Gräslök växer i alla fall som gräs(lök) i en kruka på altanen.



N + O älskar räkor, dock inte grillade, så de fick en skål med vanliga räkor att skala på och festa med. Citronmajonnäs är förresten ett tips till just räkor, helt underbart gott!



Till efterrätt: grillad banan med mjölkchoklad, lönnsirap och vaniljglass. Dock inget för mig (grillad banan är fortfarande banan :))

Vilken underbar semesterdag vi haft, åter igen!



2 kommentarer:

  1. Fantastiska piroger Merja! Min kusin gjorde en variant av mini-piirakoita när vi var i Lahti, små supersöta som tilltugg, ngt att prova ngn gång!
    Åtminstone jag är iallafall lite glad över att du gillar ditt jobb så du inte blir hemmafru på heltid ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Tiina,

    tänkte på dig faktiskt när jag skrev det där om att vara hemmafru- därav tillägget efter, hahaha!

    Ja "alla" i Finland gör jättesmå söta piirakoita. Vi äter dessa mest till frukost och lunch och då får de gärna vara lite rejäla. Men gulliga är de, de där minisarna :)

    SvaraRadera