måndag 8 augusti 2011

Sista semesterveckan



Sista semesterveckan har härmed startat. Trenden är tydlig: jag blir mer och mer lat och gör mindre och mindre nytta :) Dagarna går liksom ändå...



Idag har jag och barnen haft en underbar dag! Vi har inte gjort något särskilt, jag bara njuter så enormt av dessa två just nu. Att få vara med dem på dagarna räcker som underhållning :)

Vi var till Ikea och åt lunch. Satt länge och käkade. Sedan ville båda till Småland. Det var lite kö, men efter ett tag kom de in. Under tiden gick jag runt och kollade lite, köpte tidskriftssamlare och så. Haha, ni hör ju, jättespännande :)

Sedan var vi till leksaksaffären och köpte present till Vanja som fyller år idag och ska ha kalas på torsdag. Även mathandling avklarades innan hemfärd.


Bild från webben

Nu på kvällen har jag roat mig med en sak jag länge drömt om att göra: Macarons- bakning!
Macarons är sega franska marängbiskvier med smörkrämsfyllning, enormt populära sedan ett par år, både i "finare kretsar" och bland bloggarna.
Första gången jag smakade macarons var i Frankrike, april 2010. Jag tror inte det var äkta Ladurée- macarons, men goda var de i alla fall.

Det finns hundratals olika recept till detta bakverk, och den gemensamma nämnaren verkar vara att man misslyckas med resultatet :) Därför valde jag det krångligaste recept jag kunde hitta. Jag har använt precis hela kvällen till att göra ett litet antal kakor, och än är jag inte färdig. Bara att skålla, skala, torka, mala, sikta och väga in mandeln tog en halv evighet!

Men faktiskt så ser de hur fina ut som helst! Mina kakor har inte spruckit, de lossnar lätt från plåten, de har varken flutit ut eller förblivit toppiga och de har en tydlig fot. Jag är såååå stolt!

Ska visa resultatet i morgon efter att jag fyllt dem med smörkräm...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar