onsdag 10 augusti 2011

Vasaborgen, Biotopia och ösregn!

Vad är nu detta? Fullt av gula löv på min morgonpromenad! Det måste vara torkan, det _är_ faktiskt sommar fortfarande!

Idag var jag och barnen till Uppsala. Vi var först till Uppsala slott, sedan till Vasaborgen (som bara är öppen ett par dagar till innan den stänger för restaurering för obestämd framtid) och sist till Biotopia!



På slottsgården, utsikten mot Botaniska är magnifik!



Alex, vårt vandrande lexikon, kunde en hel massa historiska fakta om- ja, allt vi såg! Till höger Gunillaklockan.



Sedan vandrade vi runt i Vasaborgens fyra våningar. Jag läste i en folder fakta om alla rum och Natalie tyckte det var lite läskigt med alla dessa mörka gångar, särskilt efter att jag läst om spöken som fortfarande spökar runt i borgen!



En medeltida måltid. Pga att det inte fanns kylar och frysar, var all maten väldigt salt. Den var också extremt näringsfattig, och enda vitaminkällan var ölen som dracks i stora mängder :)



Rätt så välrustad barnkammare, hehe!

Fönstren vetter mot borggården där fångar avrättades. Barns teckningar på väggarna föreställde ofta giljotiner och hängda människor, alltså man undrar ju hur folk var funtade på den tiden!!! Varför skulle barnen se på det liksom?



Alex har högläsning om Uppsalas historiskt betydelsefulla personer...



Vi hann med en lekstund i Vasaparken innan himlen öppnade sig och vi fick springa in till Biotopia!



Biotopia var ett fint ställe, och dessutom helt gratis! Båda barnen har varit hit med sina dagisgrupper och Oliver har även varit här på kalas.

På nedervåningen fanns ett café och en massa lek- och faktastationer. Natalie målade med vattenfärger och O&A satt vid datorer.

På övervåningen fanns utställningar  och tittskåp om det mesta i typisk svensk natur.



Sommarens tema i Biotopia är vattenlek. På ett labb kunde man göra massor av olika experiment, med salt/sötvatten, olja/vatten/diskmedel, såpbubblor osv.

En liten, jättenoggrann laborant!

Visst är han helt underbar? Så här brukar jag se ut på jobbet, dock inte hälften så söt...



Såpbubbelstationen var roligast! Natalie hade gärna suttit där och lekt resten av dagen...

Sedan åt vi på stan och åkte hem. Det har regnat oavbrutet hela resten av dagen, och jag tycker fortfarande att det är helt underbart!

Vi har haft en riktig myskväll här hemma och än är det inte slut ;)



Jag har nu gått min pw varje morgon i en veckas tid. Älskar det! I morgon blir det dock inget promenerande pga att vi ska lämna in bilen på vindrutebyte klockan 7 på morgonen och måste åka dit med båda bilarna! Gääääääsp!

2 kommentarer:

  1. Du är söt i din labrock du med, jag vet som ser dig i den :))

    SvaraRadera
  2. Eller hur Carina, hihi, liiiite söta är vi nog allihopa :)

    SvaraRadera