söndag 14 augusti 2011

Sol, vind och vatten...



Idag har vi haft en helt magisk dag till sjöss med hela familjen!!!

Vi var till Fjällnora, ett fint naturområde utanför Uppsala, och hyrde roddbåtar över hela dagen. Alltså, jag känner mig löjligt lycklig över att verkligen hela familjen ville följa med!!!



Vi chillar på bryggan i väntan på att grabbarna ska bli färdiga med sina hyresavtal och båtnycklar.



I ena båten, Jonte, Benne och Alex...



... i den andra vi tre + Daniel förstås!



Först rodde vi bara runt lite planlöst, sedan snodde vi ihop båtarna och fikade kaffe, dricka och nybakta croissants.



Efter att Jonte och Daniel fixat fiskegrejer till allihopa...



... lossade vi båtarna och fiskade en skvätt!

Oliver var förresten totalt underbar idag (som vanligt :)), han var liksom orolig för allt och lite smårädd för hela båt- grejen. Han satt och höll i Natalie i flytvästen när hon (som är den tuffaste och inte rädd för något alls) halvt som halvt hängde utanför båten, han gjorde det lite försynt så det liksom inte skulle märkas så mycket! Ville äta upp den där underbara lilla storebrorsan :) Syskonkärlek, finns det något finare?



Tösens första fisk någonsin i Sverige, tror jag. I Norge har vi ju alla dragit upp storfiskar men där är det liksom inte särskilt svårt. Snudd på fusk faktiskt att fiska i Norge!

Det var i alla fall en väldigt stor upplevelse för henne, skräckblandad förtjusning är nog rätt bra beskrivning på känslan :)



Sedan rodde vi i land vid ett av de jättefina grillplatserna, och gjorde eld. Så enormt lyxigt med torr, färdighuggen ved, galler, bänkar och bord, soptunna och allt man behöver!



Stilstudie på vår minsta skatt som inte är så jätteliten längre. Skoltjejen!



Oliver ville låna kameran...



... och fota oss!



Lax och finsk grillkorv till mat så klart, vad annars :) Hiillos och ngn Atria- sort. Och så lite "svenska" choritzo till Jonte.



Benne och Alex gick på upptäcktsfärd i skogen och klättrade lite i träd och klippor. Då råkade de hitta en sådan här Geocache- behållare, jättecoolt ju! De ska egentligen vara så pass väl undangömda så de inte går att upptäcka utan GPS.

Vi tog inget ut av det utan lade till en enförpackad våtservett (jaaaaaaaaa jag vet att det är nördigt men jag har våtservetter med mig överallt... Daniel skrattar åt mig och säger att det finns en hel sjö att tvätta sig i men barnen är rätt vana vid att torka tassarna med en servett innan maten så jag tror inte de lider av det :)). En peng lade vi också i boxen och uppdaterade loggboken.

Redan för 5 år sedan då Benne var en juniorscout, åkte de till Stockholm för att gå en Geocache- orientering i centrum. De hittade massor av behållare minns jag. Och det verkar hela tiden bara bli större och större grej av detta!



Jonatan gjorde en pilbåge, och sköt lite med Natalie. Alltså dessa två är som kopior! Både utseendemässigt men också som personligheter! När J var 5 år, såg han ut som N gör idag.


Vilken totalt fab sommardag vi fick tillsammans! Varje fin sommardag känns dessutom som bonus nu, efter denna makalösa sommar. Och jag känner mig så lyckligt lottad i kväll som har en så fin familj!

I morgon kväll ska vi äta kräftor med Cissi&Martin + barnen. Jag har köpt ett paket med kräftor (Cissi har köpt ett till) eftersom de tar sådan tid att tina. Något annat har jag inte gjort än. Ska sätta fart i morgon så fort jag vaknar! Handla samt baka en västerbottenspaj ska jag i alla fall hinna med tänkte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar